Støtte efter Lov om social service §52, stk. 3, nr. 6
BRO-BYGGERNE tilbyder på baggrund af mange års erfaring med socialpædagogisk arbejde støtte til udsatte børn og unge.
BRO-BYGGERNE har et professionelt korps af kontaktpersoner med varierende baggrund og kompetencer, der gør det muligt hurtigt og nemt at udfinde den rette mentor til hver enkelt opgave. Kontaktpersonerne er bredt fordelt på alder, køn og etnicitet og fælles for alle gælder, at de hver især brænder for at gøre en positiv forskel i børn og unges liv.
Indledende møde
Der afholdes et opstartsmøde med sagsbehandler og relevante aktører fra familie, skole og øvrigt netværk. Formødet afdækker den unges udfordringer og ressourcer, så støttebehovet tydeliggøres og den rette kontaktperson med de nødvendige kompetencer tilknyttes så tidligt som muligt. God kemi og gensidig tillid imellem mentor og ung kombineret med en klart defineret handleplan er en vigtig forudsætning for, at foranstaltningen bliver en succes.
”Giv en mand en fisk, og han er mæt i dag.
Lær ham at fiske, og han er også mæt i morgen”
Kinesisk ordsprog
Hvordan arbejder vi?
BRO-BYGGERNE arbejder ud fra en helhedsorienteret indsats, der inddrager fritidstilbud, vennerne, skolen og familien. Der lægges stor vægt på åbenhed, frivillighed og gensidig respekt samt god kemi imellem kontaktpersonen og den unge/familien.
Når den unges problematikker er belyst, og en kontaktperson er udfundet, opbygges et tillidsforhold imellem den unge og kontaktpersonen. Dette tillidsforhold opbygges over tid og opnås ikke ved samvær et par gange om måneden over en pizza, som afsluttes med en tur i biografen. Det kræver hyppig fysisk og telefonisk kontakt flere gange om ugen, som langsomt optrappes, indtil et stærkt tillidsforhold er opnået.
Det er vigtigt, at der sker en gradvis nedtrapning af samværet, når forløbet nærmer sig en afslutning, så den unge ikke oplever det som et svigt, når støtten ophører helt.
Ansvaret for egne valg og handlinger skal tilbage til den unge, og undervejs i forløbet arbejder kontaktpersonen målrettet på at udfinde en ressourceperson i familien eller fritidslivet, der kan fungere som sparringspartner/rollemodel for den unge videre frem, når støtten ophører.
Om kontaktpersonerne
Det er kontaktpersonens opgave at skabe en relation til den unge og arbejde i en udviklende retning, så den unge trænes i at begå sig på egen hånd.
Det er meget individuelt, hvor lang tid en ung har brug for støtte, men alle kontaktpersonener er bevidste om, at der er tale om tidsbegrænsede foranstaltninger med det endemål, at den unge skal gøres uafhængig af kontaktpersonen. Sat på spidsen kan man sige, at kontaktpersonens mål er at gøre sig selv arbejdsløs så hurtigt som muligt som følge af, at den unge er stærk nok til at klage sig på egen hånd.
Der lægges stor vægt på etik og moral i arbejdet med den unge og at kontaktpersonen opleves som en rollemodel med en hvis form for autoritet. Kontaktpersonen skal primært være en støttende voksen, som den unge kan tale med om ting, der fylder i hverdagen, men kontaktpersonen skal også løbende stille større og større krav til den unge, men aldrig større end den unge kan honorere dem. Ofte ser vi, at den unge har behov for hjælp til at passe skolen, opbygge nye sunde netværk eller nedbringe risikoadfærd.
Kontaktpersonen modtager kvalificeret sparring i arbejdet omkring den unge, og alle kontaktpersoner tilknyttet BRO-BYGGERNE har ren straffeattest/børneattest og deltager løbende i temadage og relevante kurser.