HVAD ER SOCIAL PEJLING?
Social Pejling tager udgangspunkt i, at vi som mennesker ikke ønsker at adskille os alt for meget fra normalbilledet. Især børn og unge oplever stor usikkerhed i begyndelsen af teenageårene, og i stedet for at lytte til mor og far begynder kammeraternes meninger og normer at betyde mere end forældrenes.
Børn og unge ønsker at være en del af fællesskabet og tilpasser deres adfærd derefter. De spejler sig i vennerne og klassekammeraterne, men ofte pejler de ud fra forkerte antagelser og det er således sociale overdrivelser og flertalsmisforståelser opstår. Ved at konfrontere eleverne med deres egne overdrivelser og informere dem om fakta fjernes et forventningspres, som er med til at mindske risikoadfærden. Der er evidens for, at social pejling mindsker risikoadfærd med op til 35 % (Kilde: Ringstedforsøget og Aarhuseksperimentet).
Et undervisningsforløb i 5. eller 6. klasse varer cirka 4 lektioner (3 ½ time inklusiv 20 minutters pause) og er den bedste og mest effektive metode vi kender til i dag, når målet er den brede/generelle forebyggelse. Der vil dog være ganske få unge på en ungdomsårgang (2 – 3 %), der adskiller sig så markant fra normalbilledet, at andre tiltag er nødvendige for at opnå en tilsvarende effekt. Det drejer sig typisk om børn og unge med en i forvejen høj risikovillighed.